Portada

Pilar Alfonso
De Warhol a @yodominguez
Onada Edicions, Benicarló, 2020

En aquest assaig cap un món. El món que pot ser transformat per l’art. El món és el lloc de l’obra d’art, podríem concloure. Amb un cert aire refrescant i un to marcadament didàctic, Pilar Alfonso Escuder suggereix al lector la proposta de parar-se a mirar, que també és parar-se a pensar. Experta en el món de l’art visual i de les marques, l’autora culmina amb el present volum la trilogia sobre el tema que l’apassiona. Abans ja van veure la llum Les marques ONGD. Del relat de la culpa al relat del consum i la redempció (2016) i (Tot) el que encara no saps sobre les marques (2016), adreçat bàsicament al públic adolescent. El tercer volum representa el tancament del cercle, el punt –i seguit– que de moment posa fi a la intenció de veure, recrear potser, el món a través de l’art. Perquè vivim en un moment, en ple segle XXI, en què tot podria ser art. Entre Andy Warhol i Naomi Klein hi ha un camí que travessa quaranta anys d’història i col·loca les marques al centre mateix de la creació, d’un costat, i a l’epicentre del debat social i cultural, de l’altre. Pilar Alfonso es pregunta constantment sobre el paper de l’art en la societat actual, consumista, capitalista, individualista. Inspirada en la pròpia experiència com a docent, l’autora de Cinctorres troba un motiu en una anècdota i en fa reflexions engrescadores. D’anècdotes, d’experiències viscudes –també a les aules– i de lectures variades, heus ací el camí traçat per l’autora, defensora a ultrança de la lliure expressió, de la recerca que no té aturador i de les llibertats creatives. Retrocedeix, compara, actualitza, renova les idees que han portat l’art a l’afany de transformar la societat, amb el punt d’interés fixat, feminista per necessitat, en autores com Isabel Oliver (qui n’ha fet la il·lustració de la portada) Eulàlia Valdossera –i la interactivitat dels productes de neteja– o Yolanda Domínguez i el seu activisme de carrer, la seua presència a les xarxes socials, al món de la comunicació. Quan vol glossar el món de les marques com a fenomen social, recorre precisament a la petjada d’Andy Warhol –les llaunes de la sopa Campbell, el vodka de la marca Absolut, el rostre monocolor i repetit de Marilyn Monroe– autor que es va convertir en la seua pròpia marca, que inaugurà el pop art a Nord-Amèrica aquell 1962 a Los Angeles. L’autor que volia ser famós durant 15 minuts i que va complir els seus objectius a bastament entra a formar part del catàleg d’artistes convidats que Pilar Alfonso passeja per les pàgines del seu manual. Tanmateix, quan l’art contemporània – subjecte femení tot al llarg de les pàgines d’aquest llibre– abandona la perícia de l’artista i esdevé moneda de canvi del turisme cultural de masses, és l’espectador qui pren un paper aïllat i totalment desconcertat davant l’obra d’art. Ara és el lector qui adoptarà el paper d’espectador. Gràcies a les lliçons de la mestra Alfonso, ens és permés el luxe d’abandonar l’estat insatisfet i dubitatiu. A la velocitat d’un tweet –format textual amb què conclouen aquests escrits– ens deixem contagiar pel seu estil àgil i desenfadat. Perquè resulta fàcil i despreocupant accedir al món frenètic del segle XXI a través de la redescoberta de les marques, els logos, la retòrica del consumisme… Una escomesa avantguardista que enllaça elements actuals amb el més pur classicisme de les imatges. Amb permís o sense.
Eduardo Paolozzi, Josep Renau, R. Hamilton, l’Equip Crònica, Isabel Oliver, Eulàlia Grau, Banksy i un llarg etcètera d’artistes protagonitzen aquest joc d’ullades intel·ligents i encuriosides que reprén els tòpics de la publicitat i els estereotips de l’art i els analitza amb un estil dinàmic, com si es tractara d’un discurs oral. La decisió ferma de repensar allò que d’altres ja han pensat, d’ordenar-ho i escriure-ho en un grapat de pàgines, proporciona una descoberta amable, ben acollida i acceptada que, gràcies a autores com la que ens ocupa, enriqueix els coneixements del lector sobre aquest món convuls d’imatges, paradisos d’art, marques, centres comercials, esglésies romàniques i representacions visuals. Una mirada còmplice i desafiant que és capaç de veure un món on tot cap.

També et pot interessar: